Inspirace mizející tradicí/ An inspiration by  the tradition that disappears 

Marek Minář – Lidové řezbářství / Marek Minář – Folk carving 

Kniha jejíž název a autor jsou v úvodu textu je plná pěkných ukázek řemesla i postupů. V první třetině jsou vyobrazeny nástroje užívané pro řezbu, popis základního zpracování dřeva a několika technik řezání a zdobení. Další část obsahuje kresby výrobků z různých částí Evropy doplněné o barevné fotky několika artefaktů. Pan Minář v knize soustředil zajímavé kousky „lidové“ tvorby z velké spousty knižních pramenů, roztřízených do několika skupin podle užití nebo poslání předmětů.

The book is showing the craft and the basic techniques. Its first part pictures the simple home made and also some professional tools for carving and techniques. Next part is full of drawings of the artefacts from all over the Europe. These are gathered from various books and organized in groups according to the use or the purpose of the things.

Uhádnete účel těchhle předmětů? / Can you guess the purpose of these items?

Někteří tvůrci byli jistě skvělými řemeslníky, umělci a především tyto práce byly vzorem pro ilustrace. Pokud chce člověk dostat ucelenější obraz lidové tvorby před nějakými 100 a více lety nazpět, je třeba si uvědomit, že předměty denní potřeby jako jednoduché dřevěné nádobí a nářadí často vyráběli (například přes zimu) lidé různých profesí, na venkově hospodáři, kteří dlouho ctili tradici umění vyrobit si co nejvíce věcí sám.  Tvořili snad funkčně nebo zpracováním ne přímo dokonalé věci, estetická hodnota kolísala a byla v pozadí zájmu, ale byla někdy i vyjimečných kvalit a v dnešní době, kdy jsme obklopeni především průmyslovou produkcí, takové předměty hned zaujmou. Vzory se opakovaly a co do užitkovosti byly prověřeny mnoha generacemi řemeslníků. Často prozrazovaly jasně svůj původ podle tradice té které oblasti (I jedné konkrétní vesnice, výrobce, který byl nejšikovnější.).
Užitkovost zůstává důležitou a cennou součástí předmětů, ale pestrost lidských činností je jinde a i když se k mnohému tradičnímu vracíme, lidí, kteří opravdu znají tohle krásné umění, je už pomálu. Doba plná techniky a zároveň fascinace hromadně nabízeným zbožím dováženým z druhé části světa a to, jak málo kontaktu s přírodou mnoho lidí dnes má, dalo zapomenout, jak moc pro nás kontakt se dřevem znamená? Nemyslím si to. Lžice z Afriky, produkty Indonésie a Číny, tácky a sošky,  všechny ty předměty na kterých je ještě občas vidět otisk práce lidských rukou,  nebo z nich prostě jen mluví nádhera exotického dřeva mizejících pralesů, podle mého jen stěží nahrazují věci ručně vyrobené tady u nás. A ručně vyrobené předměty, především dřevěné nádobí si získává stále více lidí.

/

Some makers were a great artists and craftsmen for sure and their works are those depicted here in the first place. If one wants to get more complex idea of the folk art a 100 or more years ago, be sure that the things of the everyday use just like the woodenware and tools were made  (especially throughout the winter) by people of various professions, householders in the countryside who for a long time esteemed a tradition of the ability to make as many important tools as possible. They made things in function and processing not perfect, aesthetical quality varied and wasn’t the most important but sometimes were of a great quality and in times when we are surrounded by things of industrial production, such artefacts are real eyecatchers.The patterns were repeated and its function and usefulness proved by many generations of craftsmen. Often giving away its origin due to the tradition of the particular area (Even one particular village, maker who was the most skilled one.) The function is still very important and valued feature of the things, but our activities are somewhat different and even if we are looking back to be inspired for better living closer to the nature the people who knows the way of making these beautiful things are not many. Has the life full of modern devices and the fascination by the massively produced goods delivered often from the other part of the world and so little contact with the nature for many unlearned us how fundamental the contact with the wood is for us? No i don’t thing so. But spoons from Africa, indonesian, indian and chinese products, trays and statues, all the things that show some trace of handmade thing on it or just are made of georgeous exotic wood from disappearing big forests in my oppinion hardly can substitute localy handmade ones. And more and more people feel especially for the woodenware the handmade products are pleasure to use.

Když jsem knihu od jednoho kamaráda dostal, okouzlila mě. Dnes je mnoho zdrojů, kde se dá lecos zjistit, více knih, internet – stránky výrobců a Fb skupiny. Nicméně stále má tahle kniha vysokou hodnotu jako zdroj inspirace. 

/

When I got the book form my friend i was enchanted. There are many sources where to find some inspiration,  more books,  the internet – webpages of makers and Fb groups, nevertheless this book has a great value for inspiration. 

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.